O projekcie ustawy o ustroju Miasta Stołecznego Warszawy
Artykuł zamieszczony w "Czasie Warszawskim" w 21 lutego 2002 roku
Ustawa o ustroju miasta stołecznego Warszawy została przyjęta przez Sejm 15 lutego br. i jest bardzo mało prawdopodobne, by Senat wprowadził do niej istotne zmiany. Osobiście uważam, że jedną z podstawowych trudności przy budowaniu ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy była terminologia prawna zafiksowana w ustawach o samorządzie gminnym i samorządzie powiatowym. Jest rzeczą chyba bezsporną, że miasto stanowi pewien integralny organizm, którego elementem są współzależne dzielnice, a nie samodzielne, mogące funkcjonować niezależnie, gminy.
W tych warunkach nadawanie faktycznym dzielnicom uprawnień samodzielnych gmin i tworzenie szczególnego tworu, jakim była gmina Centrum oraz Rada i Zarząd Miasta musiało prowadzić do dysfunkcjonalności systemu zarządzania miastem. Wprowadzenie instytucji samorządu powiatowego doprowadziło sprawę do absurdu.
Tak więc zadaniem nowej ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy powinno być częściowe ograniczenie kompetencji funkcjonujących dotychczas gmin i przekazanie tych kompetencji miastu. W założeniu nowa ustawa warszawska ten problem rozwiązuje, ale czy poprawnie, Można mieć w tej sprawie wątpliwości.
Formalnie wprowadza ona na miejsce gmin samorządne dzielnice, dzieląc również na dzielnice gminę Centrum. Natomiast Warszawa jako taka staje się powiatem miejskim, korzystającym również z uprawnień przewidzianych dla gmin. Koncepcja taka wydaje się poprawna i z mojego punktu widzenia godna poparcia pod jednym warunkiem: prawidłowego określenia zadań i kompetencji dzielnic oraz zapewnienia adekwatnych środków na ich realizację.
Myśląc o ustawie warszawskiej zawsze ten problem uważałem za centralny, wymagający bardzo szerokich dyskusji i uzgodnień. Byłem i jestem głęboko przekonany, że konsensus w tej sprawie jest osiągalny i po drobnych korektach, które przyniesie życie, może stanowić zdrową podstawę dla funkcjonowania miasta.
Niestety dwuznaczne konsultacje dotyczyły wyłącznie problemu „strzyżone - golone" -gminy nie gminy, natomiast realny kształt samorządności dzielnic ustaliła dość arbitralnie podkomisja sejmowa w art. 11 i 12 ustawy. Różni się on zasadniczo od propozycji przedłożonych przez SLD, ale jest to problematyka na tyle złożona, że bez publicznej debaty nie jestem nawet w stanie rozstrzygnąć, czy ustawa rozszerza uprawnienia dzielnic w stosunku do projektu, czy wręcz przeciwnie. Nie ulega dla mnie natomiast żadnej wątpliwości, że przemyślanych decyzji w tej sprawie, w czasie, którym dysponowała podkomisja, nie sposób było podjąć.
Cóż nie po raz pierwszy interes polityczny (widmo malejącej popularności SLD - pomysł czerwcowych wyborów) zaciążyły na prawidłowości rozwiązań legislacyjnych.
Bardzo żałuję, że sprawozdawca sejmowy nie poświęcił w swoim referacie więcej miejsca uzasadnieniu przyjęcia takich a nie innych kompetencji samorządów dzielnicowych oraz przeznaczenia na to takich a nie innych środków finansowych. Pobieżne jednak zapoznanie się z ustawą (przykład Bemowa podawany przez sprawozdawcę) prowadzi do wniosku, że ograniczenie dochodów dzielnic do 40% dochodów dawnych gmin stanowi zbyt daleko idące ograniczenie ich samorządności.
Kończąc, dołączam kluczowe według mnie art. 11 i 12 ustawy w wersji uchwalonej przez Sejm 15 lutego 2002 r. i proszę osoby kompetentne o uwagi na ten temat. Rewolucji w ustawie nie dokonam, ale być może przynajmniej jakieś ewidentne głupstwo da się wyeliminować.
Mój email: biuro@romaszewski.pl
Art. ll.
- Dzielnica działa na podstawie statutu dzielnicy nadanego przez Radę m. st. Warszawy i innych uchwał Rady m. st. Warszawy przekazujących dzielnicy zadania i kompetencje gminne i powiatowe, zadania zlecone gminie z zakresu administracji rządowej oraz zadania realizowane na podstawie porozumień zawartych pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego.
- Do zakresu działania dzielnicy należą sprawy lokalne, a w szczególności:
- utrzymywanie i eksploatacja gminnych zasobów lokalowych,
- utrzymywanie i eksploatacja placówek oświaty i wychowania, kultury, pomocy społecznej, rekreacji, sportu i turystyki, w zakresie określonym przez statut miasta i inne uchwały Rady m. st. Warszawy,
- zadania związane z ochroną zdrowia, w zakresie określonym przez statut miasta i inne uchwały Rady m. st. Warszawy,
- utrzymanie zieleni i dróg o charakterze lokalnym, w zakresie określonym przez statut miasta i inne uchwały Rady m. st. Warszawy,
- utrzymywanie i eksploatacja dzielnicowych obiektów administracyjnych,
- sprawowanie nadzoru nad jednostkami niższego rzędu utworzonymi na jej obszarze,
- podejmowanie we własnym zakresie działań na rzecz zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty mieszkańców dzielnicy,
- wykonywanie innych zadań określonych w statucie dzielnicy.
Art. l2.
- Gospodarka finansowa dzielnicy prowadzona jest na podstawie załącznika dzielnicowego do uchwały budżetowej m. st. Warszawy, który określa środki przeznaczone do dyspozycji dzielnic na realizację ich zadań.
- Środki finansowe przeznaczone do dyspozycji dzielnicy w załączniku, o którym mowa w ust. 1, nie mogą być mniejsze niż planowane w budżecie m. st. Warszawy dochody stanowiące:
- 100% wpływów z obszaru dzielnicy, z tytułu:
- podatku od nieruchomości,
- podatku od środków transportowych,
- podatku od posiadania psów,
- podatku rolnego,
- podatku leśnego,
- opłat lokalnych uiszczanych na podstawie ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.
- 70% wpływów z majątku m. st. Warszawy znajdującego się na obszarze dzielnicy, który przed dniem wejścia w życie ustawy, był własnością gmin warszawskich,
- 100% wpływów z innych dochodów m. st. Warszawy pozyskiwanych przez dzielnicą w wyniku realizacji zadań statutowych dzielnicy.
- 100% wpływów z obszaru dzielnicy, z tytułu:
- Załącznik, o którym mowa w ust. 1, określa także dodatkowe środki finansowe, które są przekazywane do dyspozycji dzielnicy, a w szczególności:
- udział w środkach finansowych przekazywanych do m. st. Warszawy z budżetu państwa w stopniu proporcjonalnym do zadań, które są wykonywane przez dzielnicą i na które zostały przyznane subwencje,
- środki na realizacją inwestycji i zadań własnych dzielnicy uzgodnione przez Prezydenta m. st. Warszawy i burmistrzów dzielnic,
- środki wyrównawcze ustalane corocznie przez Radą m. st. Warszawy.
- Przekazując do dyspozycji dzielnicy środki finansowe, o których mowa w ust. 3, Rada m. st. Warszawy uwzględnia potrzebą zapewnienia skuteczności, decentralizacji zadań gminy, równomiernego rozwoju wszystkich dzielnic oraz maksymalnej możliwości zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnot w dzielnicach.
- Przekazanie zadań, o których mowa w art. 11, następuje wraz z zapewnieniem środków wystarczających na ich realizacją.