O udziale polskich wojsk w wojnie w Iraku
39. posiedzenie Senatu - 7, 8 maja 2003
W toku debaty nad informacją rządu Senator Romaszewski zwrócił uwagę na rozumienie prawa międzynarodowego. Uzasadnieniem interwencji w Iraku było posiadanie przez Irak broni masowego rażenia. Był to przykład zastosowania nierównych kryteriów prawno międzynarodowych, ponieważ broń masowego rażenia posiadają: Izrael, Republika Południowej Afryki, Pakistan, Indie i Korea Południowa. Uzasadnienie interwencji słabym stanem przestrzegania standardów demokratycznych również nie wyróżnia Iraku w sposób szczególny, ponieważ na przykład Chiny też nie są państwem demokratycznym.
Przed rozpoczęciem działań wojennych przez ponad miesiąc obradowała Rada Bezpieczeństwa, co oznacza, że podjęta rezolucja 1441 nie dawała oczywistego prawa do interwencji. Wiele rezolucji Rady Bezpieczeństwa nie jest z resztą wykonywanych nawet przez dziesiątki lat, na przykład rezolucje dotyczące problemów palestyńskich. Uzasadnianie interwencji w Iraku przy pomocy prawa międzynarodowego podkopuje instytucję prawa międzynarodowego jako taką.
Jeśli zaś chodzi o konieczność postawienia reżimu Saddama Husejna przed międzynarodowym trybunałem, to uregulowania w tej sprawie są dosyć jednoznaczne. Jest konwencja o trybunale rzymskim, przed którym mógłby stanąć reżim saddamowski, ale konwencja ta jest sabotowana przez Stany Zjednoczone.
Więcej o dyskusji nad tym punktem na stronie Senatu RP.
patrz: stenogramy posiedzeń > 39 posiedzenie > ctrl + F > Zbigniew Romaszewski > pkt.1